Market Profile

Market Profile

Existujú nástroje na trhu, ktoré využívajú hlavne profesionálni obchodníci, no verejnosť o nich často netuší. Používajú ich inštitúcie, prop firmy a skúsení obchodníci. Napriek tomu, že sú tieto nástroje dostupné pre verejnosť, v rámci retailového trading sektora ich nájdete u málokoho. Jedným z takýchto nástrojov je aj Market profile.

Je to často hlavne z dôvodu, že sú stále určité bariéry k ich dostupnosti. Napríklad nutnosť využívania profesionálnych platforiem, poprípade podmienky otvorenia účtu u futures brokerov.

Dnes sa pozrieme na 2 z nich a tými sú Market Volume Profile. Sú medzi nimi určité odlišnosti a obchodníkom vyhovuje viac buď jeden alebo druhý. Zobrazujú na trhu oblasti, ktoré slúžia ako silné supporty alebo rezistencie a tým sú pre obchodníkov príležitosťami na vstup.

V tomto článku sa Vám čo najviac pokúsim priblížiť problematiku Market a Volume Profile.  Osobne si moje obchodovanie na burze bez tohto nástroju neviem predstaviť a verím, že po prečítaní tohto článku budete toho istého názoru.

Obsah

Čo je to Market Profile ?

Market Profile je vizualizačná technika, vďaka ktorej získame nový rozšírený pohľad na trh. Na rozdiel od sviečkového grafu pridáva do nášho obchodovania ďalší rozmer. Zobrazuje informácie o trhovej aktivite. Na základe Market Profilu obchodníci vidia, kde sa trh zdržiaval najdlhšie v rámci daného časového obdobia (deň, týždeň, mesiac) a na základe toho sledujú oblasti, na ktorých očakávajú odraz.

Market profile
Market profile

História market profilu

Nakoľko Market Profile nie je u nás moc známy a je pomerne málo obchodníkov,  ktorí ho používajú, niekto by si mohol myslieť, že sa jedná o nejaký nový revolučný nástroj. Opak je však pravdou. Market Profile vznikol v 80-tych rokoch minulého storočia na burze Chicago Board of Trade (CBOT). 

Jeho tvorcom je Peter Steidlmayer, ktorý bol skúsený obchodník a predseda predstavenstva CBOT. Steidlmayer chcel vidieť, kde sa v rámci dňa najviac obchoduje, aké sú objemy obchodov na ostatných cenách a čo sa na trhu deje z pohľadu kupcov a predajov. 

V minulosti bol tento nástroj dostupný iba pre veľkých hráčov – banky, fondy a podobne. S rozvojom technológii sa Market Profile dostal aj k širšej verejnosti, no aj napriek tomu nie je príliš známy, nakoľko stále sú isté bariéry, ako sa nemu dostať.

Market Profile vs. Volume Profile

Medzi týmito dvomi nástrojmi je hlavný rozdiel ten, že zatiaľ čo Market Profile zobrazuje čas, ktorý trh strávil na určitých cenách – časovo založený nástroj, Volume Profile zobrazuje množstvo kontraktov preobchodovaných na určitých cenových úrovniach za určitý čas alebo v rámci určitého pohybu – nástroj založený na základe objemu.

Tým, že Volume Profile zobrazuje nakupovanie a predávanie, je považovaný za „pravý“ nástroj technickej analýzy.

TPO (time-price-opportunity)

TPO graf nám zobrazuje distribúciu ceny počas špecifického časového úseku (na ktorých cenách strávil trh najviac času) a tvorím nám profil – Market Profile. Obchodníci využívajú úrovne, kde cena strávila najviac času na určenie levelov supportu a rezistencie.

Volume

Je množstvo preobchodovaných kontraktov. Sledovaním volume v rámci učitého časového horizontu alebo v rámci určitého trhu uvidíme oblasti, kde bol najväčší záujem transaktovať. Tieto oblasti pre obchodníkov slúžia na určenie levelov supportu a rezistencie.

Mohlo by Vás zaujímať: Price action čítaj trhy ako profesionál

Základné pojmy

Poďme sa pozrieť na pár záakladných pojmov, ktoré je treba poznať ak sa chystáte obchodovať pomocou Market profilu.

Profil

Klasický Market Profile sa tvorí tak, že sledujeme pohyb ceny v 30-minútových inkrementoch počas dňa. Následne sú tieto tzv. bloky poskladané na seba a tak sa nám vytvorí Profil.

POC – point of control

Miesto – cenová úroveň, na ktorej trh strávil najviac času počas daného intervalu – deň, týždeň, mesiac…

VPOC – volume point of control

Miesto – cenová úroveň, na ktorej bolo zobchodovaných najviac kontraktov v rámci určitého časového intervalu – deň, týždeň mesiac… alebo v rámci určitého pohybu.

VA – value area (oblasť hodnoty)

Oblasť na základe štandardnej distribúcie. V tejto oblasti trh strávil 70% času – Market Profile alebo tu bolo zobchodovaných 70% kontraktov – Volume Profile.

VAH – value are high

Vrchný kraj oblasti hodnoty.

VAL – value area low

Spodný kraj oblasti hodnoty.

HVN – high volume node

Bod v rámci Volume Profile, na ktorom bolo zobchodovaných značne viac kontraktov ako v okolitej oblasti.

LVN – low volume node

Bod v rámci Volume Profile, na ktorom bolo zobchodovaných značne menej kontraktov ako v okolitej oblasti.

Market profile s vyznačenými oblasťami hodnoti (VA), POC a VPOC
Market profile s vyznačenými oblasťami hodnoti (VA), POC a VPOC

Ako získať Market Profile ?

Na rozdiel od sviečkového grafu, ktorý si otvoríte v jednoduchej platforme na analýzu grafov, akou je napríklad Tradingview bez akejkoľvek námahy či investície, Market Profile takto jednoducho dostupný stále nie je. 

Dve najznámejšie platformy, ktoré profil ponúkajú sú Ninja Trader a Sierra Chart , no ani jedna platforma ho neponúka zdarma. Nejedná sa však o veľké investície a ten kto berie svoj trading naozaj seriózne, nemá problém si ho zaobstarať. 

Najlacnejšou alternatívou je čistý Volume Profile na platforme TradingView. Ten síce nezobrazuje Market Profile, ale tieto dva profily sú si väčšinou veľmi podobné. Problémom však zostáva, že Volume Profile v platforme TradingView zobrazuje len dáta od brokera FXCM, na rozdiel od zobchodovaných objemov všetkých účastníkov v rámci centralizovaného futures trhu na platformách NinjaTrader alebo Sierra Chart.

Prečo využívame Sierra Chart?

Čo najviac začínajúcich obchodníkov trápi je cena. Ešte nezačali zarábať obchodovaním, a preto sa snažia zníži svoje náklady čo najviac. Sierra je cenovo dostupnejšia ako NinjaTrader a zvlášť v nižších verziách a s oneskorenými dátami (čo úplne stačí pre začínajúcich obchodníkov) je ten rozdiel dosť
veľký.

Pre porovnanie:
Sierra Chart – verzia vhodná pre začiatočníkov = 36$ mesačne.
NinjaTrader – verzia aj s Volume Profilom – 1099$ jednorázovo alebo 329$ v štyroch mesačných splátkach.

Pre mňa osobne je druhým faktorom to, že som so Sierrou začínal a som v nej zvyknutý analyzovať a nastavovať si grafy.

Ako funguje Market Profile ?

Základom Market Profilu je TPO (Time Price Oportunity) graf, ktorý vykresľuje klasickú sviečku ako písmeno abecedy. Steidlmayer využíval nastavenie času jednej sviečky 30 minút a toto nastavenie používa dodnes väčšina obchodníkov, no je možnosť využívať aj iné. 

TPO robí otlačky písmena na každej cenovej hladine, kde sa cena počas konkrétnej pol hodiny dostala. Rovnako ako pri sviečkovom grafe na ňom vidíme Open, High, Low a Close. Ale v čom je profil tak iný?

Steidlmayer jednotlivé sviečky v grafe stlačil na jednu kopu smerom doľava a tým získal akýsi „kopec“. Tak získal rýchly prehľad o tom, kde sa najviac cena zdržiavala v konkrétny obchodný deň. Čím väčší „kopec”, tým viac sa cena na danej cenovej hladine zdržiavala. Ak si to porovnáme s klasickým sviečkovým grafom, tak v ňom takúto informáciu nájdeme len veľmi ťažko. 

Čo je však podľa mňa dôležitejšie ako to, kde sa cena pohybovala najviac, je kde sa najviac obchodovalo a k tomu nám slúži Volume Profile.

Čo je to Volume Profile ?

Ako sme si už vyššie povedali, Volume Profile nám zobrazuje počet zobchodovaných kontraktov na konkrétnych cenových hladinách. Podobne ako pri Market Profile, nám objemy vykresľuje ako nejaký „kopec” a čím je na niektorej úrovni väčší, tým viac sa tu obchodovalo a naopak na úrovniach, kde sa obchodovalo málo alebo vôbec, vidíme len rovnú čiaru.

Vďaka tomuto dostaneme cenné informácie o tom, čo sa na trhu deje, či sú tu prítomní veľkí hráči a taktiež nám vie napovedať, aký by mohol byť budúci vývoj ceny.

Volume profile v sviečkovom grafe a VWAP
Volume profile v sviečkovom grafe a VWAP

!POZOR!  Market Profile a Volume Profile treba však brať ako diel skladačky, v žiadnom prípade sa nejedná o žiadny svätý grál.

Špeciálne nakalibrovaný Market a Volume Profile

V rámci mojej cesty obchodníka a sledovania oblastí na hľadanie obchodným príležitostí (v rámci backtestingu a dát) som si špeciálne nastavil Market a Volume Profily spolu s ďalšími nástrojmi, aby sa mi čo najčistejšie vykresľovali a aby som mal na jednom grafe čo najviac konfluencií. Na základe týchto grafov a nástrojov robím každý deň rannú analýzu a obchodujem. Ak chceš využívať rovnaké grafy ako ja, nájdeš ich na našom webe v sekcii Smart Trading Nástroje.

Ako pracovať s Market a Volume Profilmy v rámci analýzy trhu?

Jedna vec je chápať a rozumieť tomu, čo Market a Volume Profile sú a akým spôsobom sa vykresľujú. Druhá vec je vedieť ich správne využívať a obchodovať na základe nich spolu s ďalšími konfluenciami. Ja som si vytvoril systematické stratégie na základe jasných pravidiel, na základe ktorých viem presne, ktoré oblasti na Profiloch sú pre mňa dôležité a čo považujem ako potvrdenie do obchodu. 

Ak sa chceš naučiť ako presne analyzujem trhu a čo je mojím potvrdením na vstup do obchodu, tak všetky tieto informácie nájdeš v rámci minikurzu, ranných analýz a víkendových vysielaní v našej skupine Smart Trading Room.

Záver

Market a Volume Profile sú skvelými pomocníkmi, ktoré nám ukazujú oblasti a zóny na trhu, na ktoré sa pozerajú veľkí hráči. Na rozdiel od klasického sviečkového grafu nám ukazujú ďalší rozmer a to vizuálne, buď kde trh strávil najviac času alebo kde bolo preobchodovaných najviac kontraktov. Tieto oblasti sú pre obchodníkov silnými oblasťami supportu a rezistencie.

Ak si v článku všimnete chyby alebo preklepy, napíšte nám prosím na podpora@tradecamp.sk. Ďakujeme!

Vyhlásenie: Upozorňujeme, že niektoré odkazy na tomto blogu sú súčasťou affiliate marketingového programu. Čo to pre vás znamená? Ak kliknete na jeden z týchto odkazov a následne nakúpite v príslušnom e-shope, naša webová stránka dostane malú províziu. Cena vášho nákupu by zostala nezmenená bez ohľadu na to, či ste použili partnerský odkaz alebo nie. Spolupracujem len so stránkami ktoré sú dôveryhodné, užitočné a sami využívame ich produkty.

Aktualizované November 25, 2022

Obsah

Odporúčané články

Sviečkové patterny
Trading
Nicolas Rist

Sviečkové patterny

Sviečkové patterny sú grafické formácie, ktoré sa používajú na finančných trhoch ako sú akciové trhy, komoditné trhy, forex ale aj ďalšie, na predpovedanie budúceho smerovania

Čítať viac »
Supporty a rezistencie
Trading
Nicolas Rist

Supporty a Rezistencie

Supporty a rezistencie alebo inak povedané zóny podpory a odporu sú jedným z najzákladanejších prvkov technickej analýzy.  Pozná ich takmer každý obchodník, no len málokto

Čítať viac »
Čo je to GAP
Trading
Nicolas Rist

Čo je to GAP

GAP je dobre známy pojem, ktorý obchodníci na burze nemôžu prehliadnuť. Používa sa na označenie náhleho rozdielu v cene medzi dvoma obdobiami obchodovania, čo ovplyvňuje

Čítať viac »
Nákupný košík